Vi närmar oss säsongen där vi kommer att bli mer utsatta för förkylning och influensa. Det är därför värt att lägga märke till bär och dess kraft.

Powerfruits kan öka immunförsvaret på hösten

Jordgubbsfläkt av vitaminer och mineraler

Jordgubbar är en av de mest populära bären och det är bra att veta vilka egenskaper de har.  De innehåller stora mängder vitamin C, ett antal B-vitaminer, inklusive B1, B2 och vitamin PP. Dessutom är de en källa till kalcium, järn, fosfor, kalium, liksom mangan, zink, jod och koppar. Vitaminerna och mineralerna har goda effekter för kroppen. Till exempel så hjälper järn immunförsvaret och vitamin B2 minskar trötthetskänslan.  Vissa studier pekar också på betydande antiinflammatoriska effekter av jordgubbar - effekten är nästan omedelbar, och det rekommenderade intaget av dessa frukter är 500 gram jordgubbar dagligen.[1]

Hallonskydd

Hallon innehåller mycket vitaminer och mineraler - med magnesium, calcium och järn samt andra substanser som är viktiga för hälsan.  Vad tjänar vi på det? Till exempel behövs kalcium för att bibehålla friska ben, och det tidigare nämnda järnet ser till att immunsystemet fungerar korrekt. Bären är en värdefull ingrediens i höstkosten.

Hallonskydd

C-vitaminernas kraft

Vinbär har en rik kemisk sammansättning och är rika på många värdefulla hälsosamma ingredienser och vitaminer, inklusive stora mängder vitamin C, PP och E. Den mest fördelaktiga vitaminen på hösten kan vara vitamin C för oss (upp till 181 mg i 100 g bär) [2]. Svarta vinbär har också en hämmande effekt på inflammationsprocesser som är en orsak av bakterieinfektioner. [3]

Blåbär ger stärkt immunförsvar

Blåbär, trots dess lilla storlek, innehåller värdefulla ämnen för vår kropp. Det finns stora mängder natrium och järn, tiamin, riboflavin och niacin och blåbär är också en källa till makroelement som fosfor, kalcium, magnesium, natrium och järn. Utöver detta är blåbär också en källa till vitamin A, vilket ser till att immunsystemet fungerar korrekt. Dessutom bidrar vitamin A till att bibehålla en hälsosam hud, som under hösten kan vara mer utsatt för fukt och kyla.

Blåbär ger stärkt immunförsvar


[1] Hoffmann M.utvalda frukters egenskaper, Warszawa 2015, s. 39

[2] Se.: http://www.fitwit.pl/ile-kalorii/18,646,owoce/porzeczki-czarne.html

[3] Hoffmann M.utvalda frukters egenskaper, Warszawa 2015, s. 23