När de första konstgjorda vitaminerna togs fram i labb, trodde man att det i framtiden skulle räcka med att äta ett piller om dagen för att kroppen ska få i sig de näringsämnen som den behöver. Ganska snabbt förstod man att konstgjorda vitaminer och näringsämnen inte kan ersätta de naturliga.

Undersökning om vitaminer

Undersökning om vitaminer

2000-talet är tiden då forskare försöker hitta svaren på frågan om kroppen har nytta av konstgjorda vitaminer på samma sätt som av naturliga vitaminer. Fram tills idag har man ännu inte kunnat svara på den frågan. Ett värdefullt tips att ha i åtanke är att vitaminerna i frukt och grönsaker inte är deras enda ingrediens. Ofta är frukter sprängfyllda av andra näringsämnen som hjälper kroppen att ta upp vitaminerna.

Skörbjugg - var är mina tänder?

Kanske skulle människans historia ha utvecklat sig på ett annat sätt om sjömän som åkte ut på haven inte hade fått så allvarliga sjukdomar. Efter några månaders resa var de ofta trötta och apatiska. Sedan blev de bara sämre och sämre. Deras hud blev torr och grov. Varje sår, även de allra minsta, var svårläkta. Tandköttet var mjukt och tänderna började röra på sig och falla ur. Hjärtat slutade att slå regelbundet.

Forskare har senare förklarat att grunden för sjukdomen var brist på C-vitamin i kosten, som orsakade många allvarliga sjukdomar som i vissa fall även orsakade dödsfall.

Låt oss gå till marknaden istället för till apoteket

När man förstått vilka eventuella följder vitaminbrist kan ge ska man kanske fundera på att gå till marknaden istället för bara till apoteket. Bären är inte bara utomordentligt goda, de innehåller också naturligt massor av nyttiga vitaminer.

Äter man frukt och grönsaker några gånger om dagen, får kroppen i sig naturliga vitaminer, näringsämnen och flavonoider.
En balanserad kost med mycket frukt och grönt (som är viktiga ingredienser i kosten), hjälper dig som vill ta hand om din hälsa. Det är särskilt viktigt eftersom kroppen inte kan lagra några vitaminer (bl.a. det ovannämnda C-vitaminet). Därför måste man regelbundet få i sig dem - genom att äta frukt och grönt, till exempel bär.

Vilka frukter räknas som bär?

Vilka frukter räknas som bär?

De mest kända bären är jordgubbar, hallon, jätteblåbär och svarta vinbär. De är källa till viktiga näringsämnen - de är sprängfyllda av vitaminer, näringsämnen, kostfiber och antioxidanter. Bär har ett lågt energiinnehåll (få kalorier). Men vad finns egentligen i bär?

Jordgubbar är en viktig ingrediens i kosten, för de innehåller järn och fosfor. De innehåller även stora mängder C-vitamin och många vitaminer som tillhör B-gruppen, bl.a. B1, B2 och PP.

Hallon innehåller organiska syror och stort innehåll av kostfiber (pektin). De innehåller även mycket vitaminer och näringsämnen - framförallt magnesium, kalcium och järn.

Svarta vinbär har en rik kemisk sammansättning och är sprängfyllda av många värdefulla näringsämnen och vitaminer, bland annat stora mängder C-vitamin, PP och E.

Jätteblåbär är källa till näringsämnen som bland annat fosfor, järn, magnesium, natrium och järn. De är även källa till A-vitamin, C-vitamin och antioxidanter. Jätteblåbär innehåller stora mängder natrium, järn, tiamin, riboflavin och niacin.

Om du inte vill att ditt öde ska likna de stackars sjömännen från förr och inte vill bli sjuk på grund av näringsbrist i din kost - prioritera vitaminer på toppen av din hälsolista. Särskilt viktigt är det för våra barn, som lättare exponeras för brist av dessa näringsämnen. Hur ska vi få i oss alla vitaminer? Ska vi äta naturliga eller konstgjorda vitaminer? Ställ dig även en annan fråga - ska jag välja C-vitamin i goda bär eller i ett piller? Svaret är enkelt.